mandag, juni 13, 2005

Kveldsro

Har akkurat vært ute og kjørt litt. Tok meg blant annet en liten tur opp til hoppsenteret, jeg gjør ofte det hvis jeg vil ha litt ro.

Det var utrolig nydelig der oppe. Ingen biler i nærheten, bortsett fra en tysk bobil som hadde parkert for kvelden, og ingen mennesker å se. Heggen-bekken rant ganske godt, og det var en frisk liten bris. Kanskje perfekt for hopp ned mot 225 meter, hvis det hadde vært snø da.

De to minste bakkene, K-15 og K-25, ligger bare og venter på hoppere. Penger fra ildsjeler i club 219 gjorde det mulig å plastlegge disse for noen år siden. Nå skal også K-45 få plast og porselen. De største bakkene var helt grønne, en flott grønnfarge som gjør det hele så rolig og nesten urørt.

Jeg håper vi klarer å bevare Vikersund Hoppsenter, og at det blir flere renn i fremtiden. Det vil være et stort tap for norsk hoppsport, og ikke minst lokalmiljøet, hvis skiflygingsbakken må legges ned.

Vikersundbakken er nesten hjertet i Vikersund spør du meg, bortsett fra at det nesten ligger i Geithus da... Det er en gammel hatsak. Mange Geithusinger mener at den ligger i deres området, og at det aldri skulle ha vært Vikersundbakken. En gammel lokalhistorie sier at det var en mann fra Geithus som var så sint på Vikesundbakken, at han spikret igjen vinduene som var ut mot bakken. Og når han døde, så skulle ha begraves med hodet vekk fra Vikersundbakken (Kirkegården er nærmeste nabo til hoppsenteret).

1 Comments:

Blogger roffe said...

Har hørt mange historier om Geithus v Vikersund. Er de sanne måtte det være vanskelig å leve i bygda før i tiden.

16/9/05 16:15  

Legg inn en kommentar

<< Home